
Bewoner in beeld: Judit Hudak

Bij Vivare geloven we dat prettige wijken ontstaan door de mensen die er wonen. Bewoners die zich inzetten voor hun buurt maken daarin een groot verschil. Met hun betrokkenheid, ideeën en hulp zorgen zij voor verbinding en een prettige leefomgeving. We gaan hierover in gesprek met een van die betrokken bewoners: Judit Hudak. Zij woont al jarenlang in Immerloo (wijk in Arnhem) en zet zich al meer dan 26 jaar in als vrijwilliger voor de wijk. Wat drijft haar om zich zo actief in te zetten?
Een hart voor de buurt
Als vluchteling kwam zij in 1983 met haar kinderen naar Nederland en werd naar eigen zeggen warm ontvangen en goed geholpen. Uit dankbaarheid besloot zij zich jarenlang in te zetten voor haar buurt en haar medebewoners.
"Door mijn eigen ervaring weet ik hoe fijn het is als mensen je helpen."
Eind jaren negentig viel het haar op dat er steeds meer zwerfafval lag en zag hoe jongeren die tegen garagedeuren voetbalden voor overlast zorgden. In plaats van te klagen over de situatie, besloot zij actie te ondernemen. Zo organiseerde zij in 2002 een voetbaltoernooi voor jongeren uit de buurt. Vanuit dit initiatief groeide haar inzet voor de wijk verder.
Door de jaren heen organiseerde Judith talloze activiteiten, waaronder buurtfeesten, moederdagvieringen, kerstvieringen en vakantieweken voor jongeren. Ze richtte een stichting op om subsidies en financiële ondersteuning aan te kunnen vragen hiervoor. Daarnaast hielp zij bewoners met formulieren, contacten met instanties en praktische problemen.
Meer aandacht voor Immerloo
Judit vertelt dat haar motivatie vooral komt uit dankbaarheid. Toen ze naar Nederland kwam kreeg ze zelf veel hulp. Daarom vindt ze het belangrijk om iets terug te doen. Hoewel ze tegenwoordig vanwege haar leeftijd en ziekte minder actief is dan vroeger, blijft zij zich inzetten voor de leefbaarheid in de wijk. Zo maakt ze nog wekelijks haar rondes door de buurt waarbij ze afval prikt. Ook maakt ze zich nog steeds zorgen over problemen zoals jongeren die overlast veroorzaken, roken bij speelplaatsen en het gebrek aan respect voor voorzieningen in de buurt.
Judit vindt dat Immerlo lange tijd onvoldoende aandacht kreeg in vergelijking met andere delen van de wijk Malburgen. Zij heeft zich daarom sterk gemaakt voor meer voorzieningen en activiteiten.
Een van haar grootste successen vindt zij de komst van een buurthuis. Jarenlang pleitte zij hiervoor bij gemeente en welzijnsorganisaties. Uiteindelijk kwam er een wijkcentrum dat later bekend werd als Prisma en tegenwoordig onderdeel is van het Huis vóór de Wijk.
"Ik zag dat er iets miste in de buurt. Toen dacht ik: dan moeten we daar iets aan doen."
Waardering voor jarenlange inzet
Over de samenwerking met Vivare is Judith positief. Zo heeft ze ook regelmatig bemiddeld tussen bewoners en Vivare. Zij ziet dat Vivare investeert in leefbaarheid en vrijwilligers ondersteunt, maar vindt ook dat bewoners zelf verantwoordelijkheid moeten nemen door problemen te melden.
Voor haar jarenlange inzet kreeg zij begin dit jaar het Malburgs Koppeltje van de burgemeester. Deze erkenning verraste haar, omdat zij haar vrijwilligerswerk nooit heeft gedaan voor waardering, maar vanuit betrokkenheid bij de buurt. "Die erkenning had ik nooit verwacht."
Ook iets betekenen voor uw buurt?
Wilt u ook iets betekenen als vrijwilliger of heeft u een leuk idee voor uw straat of buurt? Wij denken graag met u mee. Neem contact met ons op via vrijwilliger@vivare.nl of bel naar 088 054 11 11. U bereikt ons op werkdagen van 9.30 tot 15.00 uur.
Overig nieuws


Belangrijke informatie voor de warme dagen
