Deze toegankelijkheidsverklaring is 20 augustus 2025 voor het laatst geüpdatet.

Doel van deze toegankelijksheidsverklaring

Deze toegankelijkheidsverklaring legt uit hoe we bij Vivare werken aan het voldoen aan de eisen van de European Accessibility Act (EAA). We beschrijven ons huidige niveau van de toegankelijkheid van onze website Vivare.nl en de stappen die we nemen om te verbeteren.

We willen dat onze website toegankelijk is voor iedereen. Deze verklaring sluit aan bij de visie van Vivare en weerspiegelt onze bredere inzet voor inclusieve en verantwoorde digitale dienstverlening

Over de European Accessibility Act

De European Accessibility Act (EAA) is een wet die bedoeld is om de toegankelijkheid van producten en diensten in de hele Europese Unie te verbeteren. In de EAA staan toegankelijkheidsvoorschriften beschreven waar onder andere websites, mobiele apps, e-commerce, bankdiensten en digitale communicatiemiddelen aan moeten gaan voldoen. Het doel van de EAA is dat mensen met een beperking volledig kunnen meedoen aan de digitale samenleving en economie.

Vanaf 28 juni 2025 zijn organisaties die onder deze wet vallen, zoals financiële instellingen, webshops en digitale dienstverleners, wettelijk verplicht om hun digitale diensten toegankelijk te maken. Dit betekent dat zij moeten voldoen aan de internationale toegankelijkheidsnorm EN 301 549, die gebaseerd is op de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 niveau A en AA.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Bij Vivare zetten we ons in om onze digitale diensten toegankelijk te maken voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. Digitale toegankelijkheid betekent dat websites, apps en andere digitale middelen zo zijn ontworpen en ontwikkeld dat iedereen ze goed kan gebruiken. Dit houdt onder andere in:

  • Dat Vivare.nl goed werkt met een schermlezer;

  • Dat Vivare.nl bedienbaar is met alleen een toetsenbord;

  • Er voldoende kleurcontrast is;

  • Dat de inhoud op Vivare.nl waarneembaar en begrijpelijk is voor iedereen.

Onze ambitie

We werken voortdurend aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van onze digitale diensten door erkende toegankelijkheidsrichtlijnen toe te passen. In 2025 hebben we bij Vivare hard gewerkt aan digitale toegankelijkheid  om te voldoen aan de WCAG richtlijnen. De partij 'Digitaal Toegankelijk' helpt ons hierbij en zal een toegankelijkheidsonderzoek uitvoeren in september 2025. We wachten op dit rapport om onze website nog verder te verbeteren.

In juli 2025 is de ''Tolkie'' tool toegevoegd aan onze website, deze tool helpt bezoekers met het begrijpen van de inhoud van onze website. We zullen jaarlijks de toegankelijkheid van onze website toetsen om er zeker van te zijn dat we voldoen aan de wet- en regelgeving.

We streven ernaar om eind 2025 volledig digitaal toegankelijk zijn.

Controle en borging

Om te controleren of onze digitale diensten voldoende toegankelijk zijn, volgen we de internationale richtlijnen genaamd de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Wij hanteren de WCAG 2.1 niveau A en AA. Dit is gebaseerd op vier principes:

  • Waarneembaar: Informatie en onderdelen van Vivare.nl moeten op een manier getoond worden die mensen kunnen waarnemen.

  • Bedienbaar: Iedereen moet de website kunnen gebruiken en navigeren, ongeacht beperkingen of technologie.

  • Begrijpelijk: Alle informatie en bediening op Vivare.nl moet begrijpelijk zijn.

  • Robuust: De inhoud moet betrouwbaar toegankelijk zijn via verschillende browsers en hulpmiddelen (zoals schermlezers).

Naar aanleiding van het onderzoek van Digitaal Toegankelijk' verwachten wij ook nog actiepunten. Wij zullen deze verwerken om ervoor te zorgen dat we voldoen aan alle toegankelijkheidseisen.

Toegankelijkheid van Vivare.nl

De website is gericht op huurders van Vivare en andere bezoekers. Voor huurders is er op de website van Vivare een online huurdersportaal. Het online huurdersportaal is momenteel nog volop in ontwikkeling. Nieuwe functionaliteiten worden regelmatig toegevoegd.

Op de Vivare website:

  • Kunnen bezoekers allerlei informatie vinden. Dit is informatie over onderwerpen zoals de jaarlijkse huuraanpassing, brandveiligheid, overlast en lopende projecten;

  • Kunnen bezoekers contact opnemen met Vivare;

  • Kunnen bezoekers zich  inschrijven voor de digitale nieuwsbrief;

  • Kunnen huurders hun persoonlijke huurdersportaal bezoeken. Hier kunnen ze onder andere reparaties plannen, het huurcontract bekijken, een betalingsregeling aanvragen, overlast melden en buurtnieuws lezen.

Status van toegankelijkheid

In september 2025 wordt er een onderzoek gedaan naar de status van de toegankelijkheid van Vivare.nl

Bekende toegankelijkheidsproblemen

Momenteel zijn er geen bekende toegankelijkheidsproblemen. Wel is de verwachting dat na het onderzoek van Digitaal Toegankelijk er verbeterpunten zullen komen. Deze zullen wij zo snel mogelijk oplossen.

Maatregelen om toegankelijkheid te waarborgen

Wat doen we om onze diensten toegankelijk te houden? Vivare neemt de volgende maatregelen:

  • Toegankelijkheid van onze website en ons online huurdersportaal voor alle huurders en bezoekers van onze website is onderdeel van onze missie en kernwaarden;

  • Digitale toegankelijkheid is geborgd in ons ontwerp- en ontwikkelproces;

  • Ieder jaar laten we een externe partij Vivare.nl toetsen volgens de laatste WCAG;

  • Alle nieuwe inhoud wordt intern gecontroleerd vóór publicatie om te zorgen dat deze voldoet aan de toegankelijkheidsnormen.

Er worden controles uitgevoerd om te zorgen dat we voldoen aan de toegankelijkheidsvoorschriften. De toezichthouder hiervoor is de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Als we zelf constateren dat we niet aan een toegankelijkheidseis voldoen, zijn we verplicht dit te melden bij toezichthouder ACM en passende maatregelen te nemen om het probleem op te lossen.

Feedback

Ervaart u een probleem met toegankelijkheid? Of heeft u een vraag of opmerking? Laat het ons weten:

  • Telefoon: 088 054 11 11. U bereikt ons op werkdagen van 9.30 tot 15.00 uur;

  • Contactformulier:

    Bent u een huurder van Vivare? Gebruik dan het contactformulier voor huurders: Contactformulier Huurders

    Bent u geen huurder van Vivare? Gebruik dan het contactformulier voor niet-huurders: Contactformulier Niet - Huurders

Wat kunt u van ons verwachten?

  • U ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie van ons.

  • We houden u op de hoogte van de voortgang en het resultaat.