Geplaatst op

Elk jaar mogen woningcorporaties de huur aanpassen. Vivare stuurt vóór 1 mei alle huurders een brief over de huurverhoging van 2024. Heeft u de brief al ontvangen en heeft u hier vragen over? Hieronder leest u de meest gestelde vragen.

Wilt u meer lezen over de huurverhoging? Klik dan hier om naar de pagina over huurverhoging te gaan. Heeft u toch nog vragen? Neem dan contact met ons op.

Hoe gaat de betaling van mijn huur bij de jaarlijkse huurverhoging?

Maakt u gebruik van een automatische incasso?
Wij passen het huurbedrag aan, u hoeft niets te doen.

U of uw bank maakt maandelijks de huur over.
U moet zelf het huurbedrag aanpassen, dit moet per 1 juli 2024.*

Een instantie of uw bewindvoerder maakt de huur over.
Geef dan op tijd het nieuwe huurbedrag aan de betaler door.*

*Vermeld altijd uw persoonlijke betaalomschrijving bij uw betaling. Deze vindt u in het kenmerk van de huurverhogingsbrief.

Heb ik na de huurverhoging nog wel recht op huurtoeslag?

Als u nu huurtoeslag ontvangt, dan blijft dat zo na de huurverhoging. Als u een sociale huurwoning bij ons huurt dan zorgen wij ervoor dat wij de huur niet voorbij de sociale huurgrens laten stijgen*. De Belastingdienst gebruikt de nieuwe huurprijzen om de huurtoeslag vanaf 1 juli te berekenen.

*Uitzondering is de inkomensafhankelijke huurverhoging. U heeft dan een midden of hoog inkomen waardoor het voor kan komen dat uw huur ná huurverhoging boven de sociale huurgrens komt. Dit heeft geen invloed op uw huurtoeslag omdat uw inkomen daar dan sowieso te hoog voor is.

Mocht uw inkomen later dalen en u tóch in aanmerking kunnen komen voor huurtoeslag, neem dan contact met ons op.

Wanneer kan ik geen bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging?

U kunt altijd bezwaar maken, maar in de volgende situaties zal de Huurcommissie u niet in het gelijk stellen:

  • Uw huurverhoging vanaf 1 juli bedraagt minder dan de maximale huurverhoging die door de overheid is bepaald.

  • De woning is niet goed onderhouden. Bij ernstig achterstallig onderhoud van de woning kunt u wel een verzoek voor huurverlaging voorstellen.

  • U heeft een woning in de vrije sector. Voor vrijesectorwoningen gelden andere regels voor huurverhoging.

Ik heb geen brief over de huurverhoging gekregen. Kan ik een kopie krijgen?

Ja, dat kan. U kunt via onze website onder contact en overige vragen een kopie opvragen.

Waarom is de huurverhoging van mijn buren lager dan die van mij?

Dit is afhankelijk van diverse factoren en de persoonlijke situatie van uw buren.

Ook al woont u in precies dezelfde woning als uw buurman, dan nog kan de huurprijs verschillen. En daardoor ook de huurverhoging. Hoe kan het dat de huurprijs verschilt per woning? Dat kan meerdere redenen hebben:   

  • De huren zijn nu gemiddeld hoger dan vroeger. Als uw buren er al langer wonen, zijn zij mogelijk met een lagere huur begonnen. Als u nu een woning gaat huren, betaalt u de huurprijs van dit moment;   

  • Er kan een verschil in de kwaliteit van de woning zijn. Zo heeft de ene woning misschien een cv-ketel en betere isolatie dan de andere woning;

  • Door een verschil in inkomen kan de ene buur een hogere huurverhoging hebben gekregen in het verleden dan de andere buur (inkomensafhankelijke huurverhoging).    

Deel dit nieuws

Overig nieuws

Prestatieafspraken 2025: Samen bouwen aan betaalbaar en duurzaam wonen

Met de gemeenten en huurdersorganisaties in ons werkgebied hebben we voor 2025 en de jaren daarna prestatieafspraken gemaakt. Samen blijven we ons inzetten voor meer betaalbare woningen, verduurzaming, een fijne leefomgeving en woningen die passen bij de behoefte van onze huidige en toekomstige huurders
Lees meer