Geplaatst op

Energiecontracten in begrijpelijke taal: Kies slim voor jouw portemonnee!

Weet u welk energiecontract u heeft? Is het voor 1 jaar, 3 jaar, variabel of dynamisch? Het is slim om dit te weten, want het kan u geld besparen. Welk contract het beste is, hangt af van uw situatie en hoe de energieprijzen in de toekomst veranderen. Hier vertellen we u over de verschillen tussen de 4 soorten contracten, zodat u zelf een goede keuze kunt maken.

1. Variabel contract

Als u een variabel contract heeft, kan de energieprijs een paar keer per jaar veranderen. U weet dan niet zeker hoeveel u de volgende maanden betaalt voor stroom en gas. Bijvoorbeeld, als er ergens ter wereld oorlog uitbreekt, kan dat invloed hebben op de prijzen. Toen de oorlog in Oekraïne begon moesten mensen met een variabel contract ineens veel meer betalen, soms wel 3 keer zoveel. Maar dat gebeurt niet vaak.

Voordelen:

  • Als de prijzen dalen is het goedkoper dan een vast contract.

  • U kunt het contract stoppen (meestal met 1 maand opzegtermijn).

  • Alle energieleveranciers hebben variabele contracten.

  • Als u zonnepanelen heeft betaalt u meestal geen extra kosten.

Nadelen:

  • U weet niet zeker hoeveel u gaat betalen.

  • Als de prijzen stijgen, wordt het duurder. Het is dus belangrijk om wat geld achter de hand te hebben.

2. 1-jarig contract

Dit is nu een populaire keuze. U sluit een contract af voor 12 maanden en de prijs blijft in die tijd hetzelfde. Na een jaar wordt het automatisch een variabel contract.

Voordelen:

  • U weet zeker hoeveel u betaalt voor de komende 12 maanden.

  • Het is gunstig voor u als de prijzen stijgen.

  • De stroomprijs is iets lager dan bij een 3-jarig contract.

  • Veel energieleveranciers bieden dit contract aan, dus u heeft veel keuze.

Nadelen:

  • Als de prijzen dalen, is een variabel of dynamisch contract misschien goedkoper.

  • Als de energieprijzen heel hoog liggen, bieden veel energieleveranciers geen 1-jarige contracten meer aan.

  • Als u zonnepanelen heeft, betaalt u soms extra kosten.

  • U kunt het niet tussentijds stoppen, behalve als u verhuist.

3. 3-jarig contract

Dit lijkt op een 1-jarig contract, maar het duurt 3 jaar.

Voordelen:

  • U weet zeker hoeveel u betaalt voor de komende 36 maanden.

  • U hoeft 3 jaar lang niets te doen.

Nadelen:

  • De stroomprijs is hoger dan bij een 1-jarig contract.

  • Als de prijzen (tijdelijk) dalen, betaalt u te veel.

  • Niet alle leveranciers bieden 3-jarige contracten aan, dus er is minder keuze en daardoor kan het kan duurder zijn.

  • Als u zonnepanelen heeft, kunt u meestal geen 3-jarig contract afsluiten of u betaalt extra kosten.

  • U kunt het niet tussentijds stoppen, behalve als u verhuist.

4. Dynamisch contract

Bij een dynamisch contract is de stroomprijs elk uur anders. Elke maandag ziet u wat de prijzen voor die week zijn. De prijs hangt af van hoeveel stroom er is. Bij veel stroom (bijvoorbeeld zonnig weer met veel wind) is de prijs laag. In de zomer kan de stroom zelfs gratis zijn!

Aan de andere kant zijn de prijzen hoger op de drukste momenten (meestal ’s morgens en ’s avonds). Een dynamisch contract is handig als u slim kunt omgaan met uw energieverbruik, bijvoorbeeld door de wasmachine aan te zetten als de stroomprijs laag is.

Voordelen:

  • Het kan erg goedkoop zijn (maar alleen als u veel stroom verbruikt buiten de drukke uren).

  • Het kan nog voordeliger zijn als u zonnepanelen, een thuisbatterij of elektrische auto heeft.

Nadelen:

  • Het kan stressvol zijn om na te denken over wanneer u stroom gebruikt.

  • U moet moeite doen om er alles uit te halen.

  • Niet voordelig als u vooral stroom gebruikt op drukke momenten.

  • Er zijn nog niet zoveel aanbieders.

Conclusie: kies het energiecontract dat bij u past. Een goede keuze kan u zekerheid en kostenbesparing bieden.

Deel dit nieuws

Overig nieuws

Ecorus Home heet voortaan Norm

Ecorus Home, de Zoncorporatie, Eleena en Solarminds gaan samen verder als Norm. Door de fusie willen de bedrijven veranderen van zonnepaneelexperts naar totaalaanbieders voor woningcorporaties.
Lees meer